Původně jsem pro vás měl na dnešek nachystaný jiný článek, ale opět udělám výjimku a budu se zase věnovat akciím konkrétní společnosti, přestože to normálně nedělám. Jak už z názvu napovídá, zkusím rozklíčovat, co může stát za extrémním cenovým vývojem akcií TSLA, který za posledních několik měsíců v podstatě nemá obdoby.
Myslím, že společnost Tesla netřeba nijak představovat. Každý, kdo se alespoň trošku zajímá o akciové trhy, určitě o této firmě alespoň párkrát slyšel, ať už ve spojení s bublinou nebo skvělým tipem pro nákup. Pro názornost ukážu rozdíl v cenovém vývoji akcií vybraných automobilek a samotného indexu S&P 500.
Jeden by si pomyslel, co se to proboha na těch akciích děje, že tak neuvěřitelně několik měsíců rostou? Mám na danou problematiku dva úhly pohledu – jeden pseudo-racionální a druhý polo-konspirační. Osobně se jednoznačně přikláním k druhému pohledu, ale pěkně popořadě…
Pseudo-racionální pohled
V zásadě můžete slýchávat dva otřepané argumenty, proč akcie Tesly tak neuvěřitelně rostou:
1) Elektromobilita je budoucnost, za pár let budou všechny auta na elektřinu a společnost Tesla, jakožto etalon ve výrobě elektromobilů, bude mít obrovský náskok před konkurencí a patřičně na tom vydělá.
Můj názor: Nejsem žádný odborník, ale nesedí mně na tomto hned dvě věci… Když se všichni vrátí v pět odpoledne z práce a začnou nabíjet svoje fára, bude vůbec elektrická síť schopna tento nápor ustát? Notabene, kdo vybuduje těch tisíce elektronabíjecích stanic před každým domem, aby si všechny auta mohly doplnit šťávu?
2) Za tento růst můžou obchodníci u Robinhoodu. Ti tlačí cenu nahoru a nakupují akcie jako zběsilí hlava-nehlava za vyšší a vyšší ceny.
Můj názor: Totální blbost. Souhlasím s tím, že retailoví obchodníci mohou krátkodobě zahýbat s cenou nějakého málo likvidního titulu (pokud se jich najde dostatečné množství), ale průměrné volume akcií Tesly se za posledních 200 obchodních dní pohybuje nad 16 milionů kusů při cenovém pásmu 500 – 1500 USD. Dle screenshotu výše je zřejmé, že necelých 500.000 účtů u Robinhoodu drží akcie Tesly, průměrný vklad bude 2000 USD. Pokud budu předpokládat, že standardní zákazník tohoto brokera je gambler a všechny peníze dá do jediné akcie, může být jejich buying power 2000 x 500.000 = 1.000.000.000 (jedna miliarda USD), standardně je možné obchodovat US akcie na páku 2:1, takže celkem dvě miliardy USD. Market cap Tesly je 304,7 miliard USD (k dnešnímu dni), takže Robinhood obchodníci mohou mít 0,66% vliv na pohyb akcií, a to jsem ve svých úvahách ještě hodně optimistický.
Polo-konspirační pohled
Většina lidí touží, mimo jiné, buď po moci, nebo po penězích, nebo po obojím. V případě Muska a nejvyššího managementu společnosti Tesla to samozřejmě nebude jinak.
I zde mám několik argumentů, jaká motivace může stát za růstem akcií…
1) Snaha první: dostat se do indexu S&P 500
Musk má určitě veliký zájem na tom, aby se Tesla dostala do nejznámějšího a nejvíce likvidního indexu S&P 500, ve kterém je zastoupeno 500 největších společností USA dle jejich tržního podílu (vyšší tržní podíl znamená vyšší podíl dané akcie v indexu a vice versa).
K tomu, aby se Tesla dostala do tohoto indexu, musí splňovat několik nejrůznějších kritérií, mimo jiné i to, aby daná společnost byla čtyři po sobě jdoucí kvartály zisková. A tento bod jako jediný Tesle zatím chybí!
Jak bylo zmíněno v úvodu článku, Tesla dnes reportuje výsledky a já jsem silně přesvědčený, že bude za druhý kvartál zisková, právě díky motivaci dostat se do prestižního indexu.
Dobře, ale jak můžeš být tak přesvědčený o tom, jak earnings dneska dopadnou?
Neříkám, že přesně vím, jaká budou čísla. Je ale asi jasné, že výsledek za Q2 bude pozitivní. V případě Tesly to nazývám “finančním inženýrstvím”, kdy se zkrátka účelově manipuluje s účetnictvím ve prospěch naoko lepších výsledků (lze sem v hodně případech řadit třeba i zpětné odkupy různých akcií). Motivace vedení Tesly je bezesporu obrovská.
Jen pro doplnění: Akcie Tesly jsou už zařazené v těchto indexech: Nasdaq 100, Russell 1000 a Russell 3000.
2) Snaha druhá: co nejvyšší valuace
Tento bod navazuje a úzce souvisí s předcházejícím bodem. Pokud se Tesla dostane do indexu S&P 500, potom je přece co největší zájem všech zúčastněných, aby byla tržní kapitalizace celé společnosti co nejvyšší a Tesla tak získala v indexu co největší podíl. A platí, že čím vyšší cena akcií, tím samozřejmě vyšší tržní kapitalizace.
Počítejte se mnou:
Celková tržní kapitalizace Tesly je 304,7 miliard USD, z toho Musk vlastní 18,5 % akcií. Takže volně k dispozici (tzv. free float) jsou na trhu akcie v hodnotě 248 miliard USD.
Celková přibližná tržní hodnota indexu S&P 500 je něco kolem 27.8 bilionu USD (anglicky trillion). Předpokládaná váha Tesly v indexu by tak mohla být 0,248 / 27,8 = 0,89 %.
Podíl 0,89 % znamená 25 miliard USD jako dodatečná buying power od indexových obchodníků (jako jsem třeba já). Ještě jinak přepočteno: každý růst akcií o 100 USD znamená dodatečný přísun 2,5 miliardy USD od investorů. Myslím, že i v tomto případě je snaha o co největší růst akcií obrovská.
3) Snaha třetí: co nejlevnější financování
Poslední bod je vlastně výsledkem zařazení akcií Tesly do indexu S&P 500. Co přesně tím mám na mysli? Mrkněte na tabulku níže…
Mnohokrát jsem slyšel tvrzení, že většina obchodníků na dluhopisových trzích (pomineme-li FED :-) ) jsou skuteční profesionálové, kteří velmi dobře rozumí tomu, co obchodují a proč to obchodují (což se o retailu občas říct nedá). Kromě toho dluhopisové trhy nejsou tolik zaryté v povědomí masy lidí jako akciový trh.
Co nám tabulka vlastně říká? Jednoduše to, že akcie Tesly jsou mnohem více rizikovější než porovnávané akcie s obdobnou tržní kapitalizací. Ještě jinak řečeno: Pokud si mám koupit dluhopis od Tesly, požaduji od něj v průměru desetkrát vyšší výnos než u jiných akcií s podobnou tržní kapitalizací, protože se mně zdá společnost více riziková.
No dobře, ale jakou to má spojitost s levnějším financování? Tohle je čistě můj vlastní úsudek… Pokud se Tesle podaří dostat do indexu S&P 500, je to bráno jako vstup do prestižního klubu, kde by měly být všechny společnosti velmi kvalitní, tudíž i méně rizikové pro investory. Pokud by měla Tesla platit za pětiletý dluhopis např. 1 % místo aktuálních 4,38 %, je to pro ni jednoznačná výhra, jak se dostat k dalšímu velmi levnému kapitálu!
4) Snaha čtvrtá: moje peníze až na prvním místě
UPDATE 23.7.2020: Na tento bod jsem úplně zapomněl, byť je jedním z nejvíce zřejmých…
Elon Musk je, mimo jiné, motivovaný dosažením celkem dvanácti milníků, což představuje jeho jedinou odměnu jakožto ředitele (pozn.: velmi štědrou). Při splnění každého cíle se mu uvolní tranše přesně specifikovaného množství akcií Tesly, které má právo koupit (při uplatnění opce) za cenu 350,02 USD za kus (aktuálně se cena pohybuje nad 1500 USD). Tyto cíle zatím splnil dva, dalších deset je ještě před ním… Více informací v článku na investičním webu.
Potenciální riziko pro běžné investory
Jak jsem nastínil v mých předchozích úvahách, motivace nejvyššího vedení společnosti dostat se do indexu S&P 500 je obrovská. Ať už je růst cen akcií zapříčiněný čímkoliv, dost vážně bych se obával, že jakmile dojde k zařazení Tesly do indexu, mohou její akcie solidně zkorigovat, protože už nebude od velkých subjektů, vedení nebo front-runners takový tlak na umělý růst ceny.
Pokud nemůžete odolat silnému momentu akcie a máte pocit, že vám ujíždí vlak (FOMO), zkuste si vzpomenout na tento článek. Obávám se, že naskakovat při těchto valuacích je holá sebevražda. Opět musím poznamenat, že se můžu plést a uvidíme za dalších šest měsíců akcie Tesly na 3.000 USD, ale spíš bych se přikláněl klidně i k 50% korekci.
Závěr
Psaní dnešního článku jsem si neuvěřitelně užil. Výše uvedené konspirační pohledy se zdají být slušně racionální. Je ale samozřejmě možné, že se pletu a nic z toho se ani kousíčkem neblíží pravdě.
Byl bych dneska hodně překvapený, pokud by finanční a účetní inženýři v Tesle “nezařídili” pozitivní druhý kvartál (čtvrtý pozitivní v řadě), což je nutná podmínka pro zařazení do indexu S&P 500 a z toho plynoucí výhody (kapitál).
Ať už je to tak či onak, myslím, že na tomto přísloví něco je…
Na každém šprochu je pravdy trochu!
― FinHacker
K jaké teorii se přikláníte vy? Nebo máte ještě nějakou úplně jinou?
Poznámka: článek byl částečně inspirovaný příspěvkem na blogu thebeartrapsreport.com.
Tesla není (jen) automobilka.
Aha a co dál (kromě SpaceX, což je separátní firma)? Zkus to trošku rozvést, nemám nic proti jinému názoru…
Konečně mně to docvaklo. Jasně, Tesla není jenom automobilka, je to taky prodejce solárních kreditů (něco jako emisních povolenek) :-D Dohledej si informace, díky čemu byla nakonec zisková v Q2.
Nápověda: prodeje aut to nebyly…
A tie ZEV kredity (nie sú to “solárne kredity”) majú za čo asi tak? Za predaj hrušiek? To že iné automobilky nemajú dosť a kupujú ich, aby neplatili pokuty je ich problém. Už roky mala byť Tesla “zadupaná” konkurenciou, tak kto ich stále od nich kupuje?
A áno Tesla nie je len automobilka, nie je to veľa, ale stále sa zabúda na solárne panely a batériové úložiská.
Je vtipný, že zmiňuješ prodej hrušek… Mám k tomu hezké přirovnání: představ si, že jsi akcionářem obrovské likérky, která vyrábí všechny druhy tvrdých alkoholických nápojů. Jenže několik let po sobě prodeje netáhnou a produkty jsou drahé, málo lidí tvrdý alkohol kupuje, takže rok co rok končí firma ve ztrátě. OK, když netáhne hlavní byznys (výroba alkoholických nápojů), tak budeme prodávat ovoce, určené k pálení, u silnice a tím si zvedneme příjmy. Jako akcionář společnosti bych byl velmi spokojený (ironie). Well done Tesla, well done!
Celý článek je založen na špatném předpokladu. Tesla není automobilka. Proto Vám Tesla nedává smysl.
Zkuste pogooglit termíny Autobidder, Vehicle2Grid, Solar Roof, Powerpack, Australia’s Megapack. Tesla řeší otázku energetiky. Výroba aut je jen takovou předehrou.
OK, nemám problém s odlišným názorem. S čím ale mám problém, je aktuální valuace společnosti. Prozatím není Tesla zisková v ničem kromě prodeje povolenek. Potom musí být v aktuální valuaci už započítané budoucí obrovské tržby ze všech jejich aktivit, fajn… ale to by potom znamenalo, že když si ji koupím teď, tak si taky kupuji již započítaných 10 let růstu tržeb. Chtěl bych koupit akcie společnosti, které jsou ohodnoceny 10 let dopředu? ANI NÁHODOU!
Navíc, co když bateriové články nebudou vůbec budoucím mainstreamem?
“Nejsem žádný odborník, ale nesedí mně na tomto hned dvě věci… Když se všichni vrátí v pět odpoledne z práce a začnou nabíjet svoje fára, bude vůbec elektrická síť schopna tento nápor ustát?”
Máte pravdu tak leda v tom, že opravdu nejste odborník a díváte se na věc velice omezeným pohledem.
Ta auta nejsou hloupá a nemusí nabíjet ihned po zapojení a ihned na plný výkon. To lze celkem jednoduše regulovat pomocí SW.
Co takhle myslet ještě trošku dál a použít baterii auta jako úložiště energie a celkově tak grid stabilizovat? Ve špičce bude auto energii odevzdávat do sítě, mimo špičku si baterie energii doplní. Vyhladí se tak energetické špičky a zátěž se rovnoměrněji rozloží.
“Máte pravdu tak leda v tom, že opravdu nejste odborník…”
Jsem rád, že mám pravdu aspoň v něčem. Na věci obecně používám selský rozum, stejně tak na investování.
Já netvrdím, že baterky nejsou budoucnost, ale stejně tak bych si nebyl 100% jistý, že budou jediným hlavním řešením. Současně taky v článku zmiňuji, že se jedná o lehce konspirační pohled. To už ale zabíháme mimo téma článku.
Hlavní pointou článku bylo poukázat na skutečnost, že za extrémním růstem od dubna do srpna stálo asi něco jiného, než výrazná pozitivní změna ve fundamentech společnosti.