To byl teda rok! Kdo by čekal, že po roce 2020, ve kterém index S&P 500 zhodnotil o 18,34 % včetně dividend, dojde v následujícím roce k ještě většímu růstu o 28,71 % (vše měřeno indexem $SPXTR)? Moje odhady pro rok 2021 byly někde mezi 8 – 14 %, ale víte jak to s odhady bývá… A protože jsme se plynule přesunuli do nového roku, nastává ten správný čas na bilancování.
Do začátku roku 2021 jsem vstupoval s téměř 100% zainvestovaným portfoliem, protože jsem neočekával zásadní propady trhů, ale naopak jejich pozvolný růst díky odeznívání covidové krize. Jestli mě něco opravdu překvapilo, tak to, s jak nízkou volatilitou se celý rok vyvíjel. Maximální drawdown indexu S&P 500 byl pouhých -5,11 %, což lze skutečně označit za klidný rok. Podobně nízký drawdown nastal například v roce 2017 (-2,58 %) nebo v roce 2019 (-6,62 %).
Nyní už ale to, co vás pravděpodobně nejvíc zajímá…
Hlavní portfolio
Jedná se o obchodní účet u Interactive Brokers o velikosti přes 1 mio USD, kde mám většinu zainvestovaných peněz. Na to, že jsem v portfoliu nedělal téměř žádné změny a byl takovým tím učebnicovým pasivním investorem, je výsledek famózní: +31,77 % s maximálním drawdownem -5,56 %, to vše s lehkým využitím páky (cca 105 %).
Srovnání provádím s indexem S&P 500 včetně reinvestovaných dividend (ticker $SPXTR). Pro mě samotného bylo překvapením, že jsem překonal index o pár procentních bodů, spíš jsem očekával, že výkonnost bude nepatrně zaostávat, a to především díky některým defenzivním titulům v portfoliu (stav k 1.1.2021):
titul | ticker | % podíl v ptf | výkonnost 2021 |
S&P 500 | SPY, VOO, CSPX.L | 47,03 % | 28,71 % |
min. volatility ETF | SPMV.L | 24,47 % | 23,87 % |
health care | XLV | 16,88 % | 26,04 % |
Berkshire Hathaway | BRK.B | 6,02 % | 28,95 % |
Nasdaq 100 | QQQ, CNDX.L | 3,08 % | 27,42 % |
energetický sektor | XLE | 1,53 % | 53,28 % |
těžaři ropy a plynu | XOP | 0,99 % | 66,74 % |
Co tedy způsobilo nadvýkonnost nad indexem? Hned několik faktorů dohromady:
- lehká expozice v energetickém sektoru,
- vhodné načasování měnového zajištění z USD do CZK (největší podíl),
- nepatrně napákovaný účet,
- odprodej vládních US dluhopisů na začátku roku,
- trading futures kontraktů skrze spreadové pozice (menší část účtu).
Menší portfolio
V rámci svého dlouhodobého obchodování mám také jedno menší portfolio u brokera XTB (důvody popíšu někdy jindy). V něm držím evropskou variantu ETFka S&P 500 (CSPX.L a SXR8.DE), Nasdaqu (CNDX.L) a jedinou akciovou pozici Berkshire (BRK.B). U tohoto portfolia došlo ke zhodnocení o +28,44 %.
České portfolio
Z českých titulů držím pouze akcie Pilulky (PINK.PR). Využil jsem výprodeje v dubnu a zainvestoval nový kapitál do akcií společnosti, čímž jsem si více jak zdvojnásobil pozici. Díky tomu dosáhlo portfolio krásných +98,68 %.
Kryptoměny
Začátkem roku 2021 jsem postupně pomocí průměrování ceny (DCA) alokoval volné peníze do kryptoměn Bitcoin a Ethereum. Nákupku na BTC nemám moc dobrou (kolem $40K), ale na Ethereu je to o poznání lepší (cca $2100). Výkonnost krypto portfolia byla vzhledem k předchozím nejslabší, konkrétně +16,74 %. Finální zhodnocení bude nepatrně lepší, protože si pomáhám sbíráním drobných u BlockFi (ihned po bankrotu Celsia jsem všechno krypto vybral do peněženky).
Kombinovaná výkonnost 2021
Pokud zkombinuji všechny tři portfolia, potom se dostávám na roční výnos +34,62 %, což je velmi slušné, na to že jsem nic moc nedělal… Výsledek je extrémně nadstandardní a opět předpokládám, že tento rok nebude ani zdaleka tak výživný jako ten předchozí.
Pro zajímavost zde ještě přikládám výkonnost hlavního portfolia za poslední dva roky, tedy od okamžiku, kdy jsem začal psát tento blog. Obecně se říká, že ke zdvojnásobení investovaných peněz v indexu S&P 500 dochází za cca 10 let. Když vidím, že moje portfolio zainvestované v indexech dosáhlo za období dvou let +57 %, připadám si, že jsem zatím seděl v rychlíku. Můj odhad pro rok 2022 je růst S&P 500 do 10 %, ale neberte mě vážně, střílím od boku.
Srovnání s ostatními instrumenty
Indexy a dluhopisy
titul | ticker | CAR ▼ | max DD | CAR/Max DD |
S&P 500 (equal weight) | RSP | 29,41 % | -6,45 % | 4,56 |
S&P 500 (market weight) | SPY | 28,72 % | -5,11 % | 5,62 |
Nasdaq 100 | QQQ | 27,42 % | -10,85 % | 2,53 |
Vanguar growth Index | VUG | 27,35 % | -9,58 % | 2,86 |
Vanguard value Index | VTV | 26,53 % | -5,39 % | 4,93 |
Russell 2000 | IWM | 14,53 % | -12,28 % | 1,18 |
Investment grade corp. bonds | LQD | -1,84 % | -6,64 % | -0,28 |
Emerging markets | EEM | -3,63 % | -16,62 % | -0,22 |
20+ years treasuries | TLT | -4,60 % | -14,90 % | -0,31 |
MSCI China | MCHI | -21,74 % | -36,95 % | -0,59 |
Disruptive technologies | ARKK | -23,39 % | -41,33 % | -0,57 |
Rok co rok slýchám, jak jsou akcie rozvíjejících se trhů podhodnocené, a tudíž zajímavou investicí. A rok co rok investory spíše zklamou.
Zlato a kryptoměny
titul | ticker | CAR ▼ | max DD | CAR/Max DD |
Ethereum | ETH-USD | 399,13 % | -57,12 % | 6,99 |
Bitcoin | BTC-USD | 59,67 % | -53,06 % | 1,12 |
Gold | GLD | -4,15 % | -13,88 % | -0,30 |
* Historická data pro BTC a ETH pochází z Yahoo Finance.
Na loňském roce se krásně ukázalo, že zlato jako zajištění proti inflaci nemusí vůbec zafungovat, na což jsem několikrát upozorňoval.
Meme stock mánie
K této události z kraje roku 2021 bych napsal jediné. Této šílenosti jsem se neúčastnil. Když si chci zagamblit, jdu si zahrát živou ruletu do kasina, když se chci bavit, jdu s kamarády na pivo a když si chci hrát, moje děti jsou k dispozici každý den. Každopádně všem, kteří na spekulaci s meme akciemi vydělali, upřímně gratuluji, měli jste štěstí!
Slovo závěrem
Na začátku loňského roku jsem četl několik podobných shrnutí jako to moje dnešní a mnoho obchodníků psalo, že to byl snadný rok, kdy nešlo prodělat, protože trhy od dubna stále rostly. Očekávám, že v letošním bilancování se objeví mnoho obdobných komentářů. Prosím, nenechte se mýlit, ale to, že od dubna 2020 probíhá silný býčí trend, neznamená, že se všem nutně podařilo zhodnotit investované peníze. Stačí se podívat na výkonnost disruptivních technologických fondů Cathie Wood, které po extrémně silném roce 2020 odepsaly přes 23 %. Pokud se zaměříme na široký index Russell 3000, tak z 3 000 akcií jich celkem 1 890 nedosáhlo výkonnosti indexu S&P 500, přičemž 1 031 titulů, tedy více než třetina, skončilo za loňský rok v mínusu! Pokud se vaše portfolio udrželo v černých číslech, GRATULUJI. Pokud se vám podařilo překonat relevantní benchmark, pak gratuluji ještě jednou.
A jak jste si vedli vy?
Díky za detailní popis obchodování a gratuluji ke krásným výsledkům. Oceňuji množství práce, které je na tomto blogu vidět.
Pro srovnání s jiným přístupem k obchodování nabízím výsledky mého AOS za 2021.
Systém obchoduje několikrát měsíčně US akcie s maximální možnou pákou na základě fundamentální analýzy. Obchody trvají většinou 1 den, expozice kapitálu je tedy poměrně nízká. Na začátku období byly na obchodním účtu nižší stovky tisíc USD. Zhodnocení kapitálu za 2021 bylo +271.81%. Procentuální výkonnost je počítána v USD.
Max. drawdown jsem u AMC obchodů přepočítal dle koncové AMC ceny na -2.6%, aby dával smysl. IB používá pro výpočet likvidační hodnoty portfolia closing cenu, což u obchodů uzavřených v AMC smysl nedává.
Gratuluju k perfektním výsledkům! Nerozumím jedné věci… co znamená “systém obchoduje s maximální možnou pákou”? Jako maximální možná páka, co broker dovolí?
Čistě ze zvědavosti bych měl pár otázek:
1) Jaké akcie nejvíce přispěly k tak výraznému růstu equity?
2) Jaký byl maximální drawdown celého portfolia? Z toho grafu to není úplně zřejmé.
3) Jedná se o jeden AOS nebo je to portfolio různých systémů?
Ta tvoje výkonnost mně přijde naprosto neuvěřitelná s ohledem na držení pozice jeden den.
Ahoj, mohu se zeptat jak v Tvém případě automatizuješ fundamentální analýzu? Měl jsem za to, že to dost dobře nelze vzhledem ke komplexnosti informací převážne z různých zdrojů – záleží na typu FA (jako opak k technické analýze kterou lze snadno spočítat z daných číselných řad od brokera).
Ahoj, technické analýze jsem se věnoval dlouho papírově, ale nenašel jsem nic, co by mi stálo za potenciální výnos versus riziko (vč. studia Winpsa – díky admine za inspiraci, a Financnika – díky za motivaci). Vždy se jednalo o potenciální zisk desítek procent ročně při potenciálních drawdownech rovněž v desítkách procent, což mi nesedělo ani v portfoliích.
Začal jsem sledovat velké pohyby akcií a snažil jsem se zjistit, co k nim vede. Ukázalo se, že valná většina pohybů vychází z Edgaru a z tiskových zpráv. Část těchto tiskových zpráv popisuje události jako earnings, mergers, ratings. Můj prezentovaný výsledek výše vychází z heuristické fulltextové analýzy jediného typu tiskových zpráv (k dalším se snad brzy dostanu), který generuje různé události pro obchodování na long i na short.
V produkčním prostředí tedy stahuji a filtruji tiskové zprávy (node.js, bash), provádím jejich heuristickou fulltextovou analýzu (node.js) a generované signály okamžitě obchoduji prostřednictvím TWS API (node.js). Vyšší dívčí bylo shánění historických dat pro backtestování a vlastní nalezení obchodovatelných událostí ve vybraných tiskových zprávách (awk, bash, jsshell, C++).
Díky moc za odpověd. To co se ti povedlo je vskutku průlomové. Kdysi jsem se zabýval jak zkombinovat FA a TA k upřesnění vstupních / výstupních signálů ale výsledky u intradenních strategií byly neprůkazné – právě ty největší propady bývají v post-marketu a ty nelze nijak ovlivnit. To je to co se stalo tento kvartál např. u earnings NFLX, FB nebo PYPL. Nikdy mne nenapadlo že FA u day tradingu (tentýž den nakoupit a prodat) bude technicky proveditelná. Mohu se zeptat, jaká byla Tvá motivace přenést VPS blízko serverů IB ? Předpokládal bych že nejkritičtější část bude parsing a vyhodnocování obchodovatelných událostí na vstupy / výstupy spíše než samotná komunikace s rozhraním IB.
Díky za uznání. Neřekl bych průlomové, spíš to začíná být dodělané.
Ceny kolem fundamentálních událostí v RTH bývají často zarušené nesouvisejícími intradenními obchody, s malým rizikem bych obchodoval jen některé. V RTH je ale zase k dispozici větší likvidita.
Myslím, že na Finančníkovi psali, že při několikadenních obchodech používají Earnings Calendar jako filtr, proč do obchodů nevstupovat. Mně naopak přijde Earnings jako hezký příklad obchodních příležitostí: počkat si na vydání tiskové zprávy (většinou obsahuje relevantní data nejdříve), fulltextově získat EPS, porovnat s EPS Forecast a u velkého rozdílu šup na pár minut nebo hodin do longu nebo do shortu. Takhle jednoduše mi to v orientační analýze fungovalo na Win/Loss kolem 3 a s průměrným ziskem v jednotkách až desítkách procent na obchod. Minutové a hodinové obchody mají navíc výhodu, že jednak během držení pozice málokdy nastane další významná událost, která by šla proti, a za druhé kapitál je rychle znovu k dispozici, nebo mimo riziko otevřené pozice.
K přesunu AOS mne původně dohnala nutnost řešit zálohu konektivity lokálního provozu. Ukázalo se, že přesunem lze zabít několik much jednou ranou – zálohu hardware (při poruše mi server v řádu minut poskytovatel vymění a já ho nainstaluji včetně OS během cca hodiny), zálohu napájení, zálohu konektivity a jako bonus právě i vzdálenost do IB. Jak jsem psal v jiném komentáři, mé aktuálně obchodované události se snaží obchodovat i jiní. Vzhledem k omezené likviditě v AMC je důležité být co nejrychlejší. Stahování události serverem v USA je rychlejší o cca 350 ms než serverem v ČR, zobchodování je rychlejší cca o 250 ms (2x roundtrip – získání dat pro výpočet pozice a zadání obchodu). Zpracování trvá 50-100 ms (protože jsshell a ne C++), což má na celkovém zpoždění malý podíl. Ping do IB je ze serveru v USA 1-2 ms, z ČR pak 110 ms. VPS jsem zkoušel také, ale zpracování události trvalo různě o desítky i stovky ms déle než na aktuálně využívaném dedikovaném serveru (3.6 GHz). VPS většinou běží na procesorech s desítkami procesorových jader na nízké frekvenci (2 GHz) a navíc trpí pomalým přepínáním mezi úlohami (i desítky ms, prázdná cache). Dedikovaný server není o moc dražší než obdobný VPS, v USA je navíc levnější než v ČR.
Díky.
Ano, maximální možná páka, kterou broker dovolí. Před TWS API placeOrder se posílá WhatIf, z jehož odpovědi se vypočítá maximální páka. Od přesunutí účtu z IBUK do IBCE se navíc nemusí započítávat omezení SMA, což výpočty dost zjednodušuje. Nicméně s větším kapitálem se už často celá napákovaná hotovost nevyužije, protože vlastní otevření pozice pohne s cenou až do nastavené otevírací LMT ceny – velké cenové pohyby leží u méně likvidních titulů.
Ad 1) Pěkný zisk byl např. u AA, APPS, BLCM, CRNC, MRNA. Systém obchoduje na long i na short.
Ad 2) Maximální drawdown AOSu byl právě zmíněných -2.6%. PortfolioAnalyst (viz graf) počítá likvidační cenu pro pozice otevřené v AMC z ceny před jejím otevřením, což se v den otevření projevuje jako velký drawdown, přestože je pozice až do uzavření v zisku.
Ad 3) Jedná se o jediný AOS. Obchoduji zatím jen tento. V šuplíku mám ještě další AOSy s řádově stejnými charakteristikami v různém stádiu testování, snad některé rozběhnu letos.
Díky za reakci. Ještě jeden dotaz: co tě vedlo k takovému napákování? U IB je standardně páka na akcie tuším 1:4, což je masakr a na tohle jsem teda konzervativní investor. Ten portfolioAnalyst ty drawdowny počítá nějak divně, když si vyjedu custom report, je tam portfolio DD úplně jiný (podle mě správný), ale to je jedno.
Každopádně fakt slušná výkonost. Držím palce ať se daří i v dalších letech.
P.S.: přesouvat ten komentář nebudu, musel bych přímo do databáze a to za to nestojí :)
Vím, že páku nemusíš, a máš pro to dobré důvody. TWS BuyingPower/AvailableFunds u IBUK indikuje max. páku pro akcie 1:4, u IBCE pak dokonce 1:6. Největší páku v IB jsem u US akcií ale viděl 1:3.03 (33%) – matně si vybavuji, že IB páku zastropoval právě na 33% v souvislosti s objevením koronaviru.
IB si max. páku na akcii dost hlídá – u rizikových/volatilních akcií dává 1:1-1:1.5 na long či dokonce jen 1:0.75-1:1 na short. Využívám to jako součást risk managementu.
AOS obchoduje s penězi k tomu určenými. Pokud bych o ně přišel, nijak mne to existenčně neohrozí. V backtestu byl max. drawdown bez páky -4%. Usoudil jsem, že drawdown 4%*3*2=24% ustojím. Pokud by nastal, rozhodnu se, jak dál pokračovat.
Díky za palce, ať se daří i tobě:)
Zdravím. Ja by som sa ešte rád spýtal, že ako dlho máte tento AOS implementovaný v real tradingu? Smerujem k tomu, že či ste podobné výsledky dosiahli aj v predošlých rokov…Ďakujem.
Na živém účtu obchoduji tento AOS přes 2 roky. Do pravidel obchodování jsem během této doby zasáhl jen dvakrát – vylepšenou filtrací vstupních událostí a změnou časování výstupů.
K mému překvapení věnuji AOSu stále desítky hodin měsíčně – jednak ruční kontrolou provedených obchodů (ze které vzešla např. zmíněná vylepšená filtrace vstupů), automatizací provozu, ale hlavně bojem s rozmary IB, TWS a jeho API enormně zatíženého postupným vývojem.
Nejsem sám, kdo se snaží obchodovat tuto niku. Výrazné absolutní výsledky (viz graf výše) dosahuje AOS cca od května 2021, kdy jsem jej přestěhoval z Čech na dedikovaný server kousek od serverů IB.
Gratuluji k impozantnímu výsledku. Chtěl bych se zeptat na pár podrobnosti, ovšem pochopím, když některé nebo všechny otázky necháš bez odpovědi: jaký zdroj používáš pro tiskové zprávy, jaký typ tiskových zpráv vyhodnocuješ, můžeš pustit nějakou podrobnost k algoritmu vyhodnocení, usuzuješ podle zprávy že přijde velký pohyb a poznáš i jeho směr nebo směr určíš z jiných věcí (třeba z aktuálního pohybu ceny těsně před zprávou), kolik let nazpět jsi dělal backest, jaký koš akcií sleduješ a obchoduješ, co tě vedlo k přesunu serverů blíž k IB (zdá se mi, že ty zlomky sekund nemohou být rozhodující), na webu jsem nenašel moc informací k tomuto stylu obchodování, můžeš dát nějaké odkazy, prosím?
Díky.
Své analýzy omezuji na tiskové zprávy z USA. Ty jsou distribuovány několika společnostmi jako Business Wire nebo GlobeNewswire. Tyto se však baví jen s agregátory nebo distributory zpráv, ne s koncovými konzumenty. Distributoři často poskytují přidanou hodnotu jako ranking, cleaned symbols, vlastní produkci a hlavně zpoždění. Jednal jsem s a vyhodnocoval streamy různých distributorů jako Comtex, Intrinio, Naviga, NewsRPM. Aktuální poskytovatele si nechám (zatím?) pro sebe vzhledem k tomu, že výběr mi trval přes rok a považuji jej za část svého edge.
Typy tiskových zpráv vhodných k vyhodnocení jsem nakousl ve svých dřívějších komentářích, konkrétnější (teď?) nebudu. Obecně hledám v textech zpráv např. věty, sousloví, symboly a pro různé události mám statisticky zpracovány profily zisků/ztrát. AOS obchoduje, pokud je pravděpodobnost významného zisku/ztráty větší než 80-90%.
Zkoušel jsem také použít pouze časy událostí jako filtr pro vstup do obchodu, kde bych směr rozhodl podle aktuálního pohybu. Systém byl ale i v backtestu kolem 0. Zajímavé zisky jsou rychle rozebrány a často následuje v rámci sekund výprodej. V BMO i v AMC nejsou k dispozici příkazy MKT, takže je při vyhodnocení potřeba počítat s LMT a odpovídající horší cenou než v době vydání zprávy.
První backtesty jsem koncem 2019 dělal na datech od 2016, ale stejné výsledky dával i backtest na datech od 2018.
AOS obchoduje všechny akcie, které se vynoří ze sledovaných tiskových zpráv. Tiskové zprávy jsou omezeny na USA.
Přesun AOS do USA viz dřívější komentář. Zlomky sekund jsou rozhodující, a to zásadně, i když pořád nejde o HFT. Omezená likvidita v BMO i AMC znamená pohyb ceny i o jednotky procent na jediný obchod. Pokud by tedy první obchod udělal jiný obchodník, bude můj zisk o jednotky procentních bodů nižší. Dle tick bid ask data je nyní můj AOS o stovky ms rychlejší než next best thing.
O žádných veřejných informacích k podobnému stylu obchodování nevím, vše je vlastní analýza a vývoj. Naopak jsem se všude dočetl, že podobný jednoduchý způsob obchodování ani dříve zmíněná vysoká ziskovost s malým DD nemůže fungovat. Proto mi také trvalo poměrně dlouho, než jsem se pustil do testování a nasazení tohoto podezřele ziskového systému.
Pekný výsledok. Nezabudni potom prosím na ten článok ohľadom portfólia v XTB :) Tiež som nedávno cez nich začal investovať kvôli možnosti menších pravidelných vkladov bez poplatoku. K tomu by som mal jednu stručnú otázku. Píšeš, že tam vlastníš CNDX.L. Ja tam zas vlastním UST.FR, lenže toto ETFko je syntetické.
Vidíš nejaké riziko syntetických ETF v porovnaní s ETF, ktoré držia fyzické akcie? (tzv. physical). Ďakujem.
Ne, nemyslím si, že jsou syntetická ETFs rizikovější než klasická, pokud nejsou leveraged. Z napákovaných syntetických variant bych měl respekt, ale to i z fyzických… Takže za mě cajk.
Dobrý den, mohu se zeptat, přes jakého brokera uvedena etf obchodujete? 😊 Děkuji
Zdravím,
hlavní portfolio mám u Interactive Brokers. Pokud vám není jasné, jak mohu obchodovat s americkými ETFs, které jsou pro občany EU nedostupné, je to proto, že mám u IB typ účtu professional (nápověda: lze to spousty způsoby obejít, návody zde, zde a zde 😉).
Druhý menší účet mám u XTB.
Děkuji, přesně kvůli tomu se ptám. Projdu si články, děkuji 😊
Děkuji za odpověď. Nejoptimálnější varianta mi přijde jít cestou evropských etf (nedisponuji takovým kapitálem). V případě, že nebude evropský korelat pro US etf, tak budu kupovat via Fio 😊
Bohužel zatím neexistuje evropský korelat na QYLD to je škoda.
Zdravím a gratuluji k výsledkům!
Jaký je důvod pro maržový účet s tak nízkou pákou? Předpokládám, že zejména pro možnost rychlého nákupu předtím než dodáte dostatečný cash na IB účet? Nebo jsou důvody jiné?
Jinak bych chtěl poděkovat za materiál na tomto blogu.
Je to dle mého z nejzajímavějších zdrojů na českém internetu ohledně investování. Navíc se reálně zabýváte praktickými problémy, které podle mě řeší většina českých investorů. Jen tak dál!
Zdravím Kubo,
je srandovní, že na tuhle otázku se mně ptá strašně moc lidí (budu muset udělat nějakou FAQ stránku 🙂) Rychlé nákupy nedělám, vše mám vždy promyšlené dostatečně dopředu, ale… to, že mám marginový účet ještě neznamená, že jej musím využívat naplno. Můžu k němu přistupovat úplně stejně jako ke cash účtu. U brokera mě marginový účet nic nestojí a kdyby náhodou… třeba se “volné” peníze budou někdy hodit na nějakou neodolatelnou příležitost 😉 Takže abych to shrnul… nerad využívám výraznější napákování, protože vím, jak dramaticky to může končit, ale za mě je lepší mít margin účet, protože mně to dává určitou flexibilitu tu leverage čas od času lehce využít, ideálně ve svůj prospěch (jinak ale všem důrazně doporučuji páku nevyužívat).
Díky za pochvalu, cením si toho. Milá slova mně vždycky udělají radost.
Gratuluju ke krásnému výsledku! :) Koukám, že jsme na tom docela podobně:
akciová složka mého portfolia (všichni brokeři vč. CZ akcií, ale bez Portu) = XIRR 32,31 % (časově vážený výnos pak celé portfolio pak 30,45 % XIRR (je to ale úplně komplet vč. krypta, které to spíš zvyšuje, ale i třeba hotovosti na spořicím účtu nebo zlata, které to spíš snižuje)
Tak hlavně, ať se nám všem hezky daří i do budoucna, aspoň půlku tohoto zhodnocení každý rok :)
Díky za fajn práci!
Roman
Super výsledek, gratuluji 👍 Noo, 15 % průměrně každý rok bych si nechal líbit 😊
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak na Interactive Brokers nakupujete USA ETF (SPY, VOO). Sám tam mám k dispozici pouze CSPX.L. Děkuji. Případně vidíte nějakou velkou nevýhodu pouze v nakupování CSPX.
Pěkný den a děkuji za vás blog.
Zdravím, pár příspěvků výše se na to stejné ptal Michal, tady je moje odpověď:
CSPX žádnou nevýhodu oproti SPY nemá kromě toho, že jej nelze kupovat u IB ve frakcích, ale pouze po kusech.
děkuji mockrát
Zdravím, zaujímalo by ma aký pohlaď más na volume u niektorých európskych ETF titulov. Napríklad SPMV, ktorý máš aj v portfóliu vykazuje za dnes avg. 12k, CSPX 60k atď.. s americkými ETF sato nedá porovnávať. Mysliš že by takto nízke volume mohlo spôsobiť nieaké problémy čo sa nakupovania, predaja resp. dlhodobého držanie titulu týka ? Pekný deň
Zdravím. Nemohlo, protože u ETF více záleží na likviditě podkladových akcií než na likviditě samotného ETF. Poměrně obšírně jsem se o tom vyjadřoval ve svém dřívějším článku:
Podrobnější informace zde. Dokud má ETF denní průměrné volume alespoň 1K, nemám s ním žádný problém.
A co poplatky? Přijde mi, že jsou znatelně vyšší, než u US ETF (teda kdybych je mohl kupovat přímo).
Kupuješ to přímo na LSE nebo někde jinde?
Děkuji.
Něco jsem kupoval přes XTB, kde nejsou žádné poplatky. U IB nějaké poplatky jsou, ale není to nic zásadního. Ano, většinu jsem nakupoval na LSE.
Tento rok bude hodně nestabilní. Covidismus pomalu končí a typické “lockdownové” akcie zaznamenávají masivní výprodej (viz. NFLX). Peníze ze sektorů se budou přelévat (možný dopad na healthcare?). Na druhou stranu na širokých indexech jako SPY by to nemuselo být tak dramatické.. Btw, jen tak ze zvědavosti jsem dělal backtesty 90tky a během ledna tohoto roku by 90tka vymazala veškeré zisky za minulý rok.. (skoro 30% DD převážně díky masivním výprodejům u PYPL, NFLX a FB). Mimochodem, na burze už nejaký pátek investuji ale aby akcie ze S&P100 klesla o 50% během 1ho týdne (včetně 20% poklesu za jeden jedinný den) jsem ještě nezažil. Je evidentní že extrémní nárust likvidity v rukou investičních společností je zbraň hromadného ničení a není pro ně problém během jednoho jediného dne vytáhnout např z NFLX přes 40 miliard USD. Je evidentní že tyto manipulace a koordinované útoky teď budeme vidět častěji a s tím i obrovskou volantilitu.
No máš pravdu, že 90ka je tento rok solidně volatilní. Max. DD 41% zatímco S&P 500 jenom -6,5%. Masakr…
Ahoj, zasahujes/zasiahol si nejako do svojho portfolia v dosledku toho, co sa deje na Ukrajine? Dakujem.
Ne, zásadně neřídím svoje portfolio na základě geopolitických událostí, a už vůbec ne reaktivně. Nejsem nijak napákovaný a averzní vůči riziku. Pokud bych nebyl 100% zainvestováný, jakože jsem, tak bych využíval propadů k doplnění portfolia. (Není investiční doporučení)
Zdravím,
mohu mít pár, pro někoho asi začátečnických, dotazu?
Mám účet u IBCE, cash account, jedu DCA strategii, na moje “investování” používám mobilní aplikace a klikám na buy :-)
Chtěl jsem se zeptat, jakým způsobem se zajišťujete proti měnovému riziku zmiňovanému v článku? Teď je to aktuální, koruna dost oslabila a až se situace uklidní, tak určitě zase posílí a v tom případě bych se rád zajistil.
Napadla mě jedna teorie a budu rád, pokud mi někdo řekne, zda je správná či nikoliv.
Vzhledem k výši zůstatku na účtu si mohu přepnout cash account na margin account (obecné znalosti o marginu mám, vč. rizik, ale v praxi jsem ho ještě nepoužil). Zatím si hraju jen s paper účtem, kde je margin zapnutý. Co jsem zatím vypozoroval, pochopil :-), tak v situaci, kdy mám jako base měnu CZK, nemám žádnou volnou hotovost v USD a chci koupit např. 10 akcii FB za 200 USD, tak IB mi půjčí 50% na cenu akcie – zde mě zajímá, zda jde nějak výši marginu zvolit či případně celý objem koupit za můj cash bez marginu – v mobilní aplikaci jsem to nenašel, možná to jde v TWS(?) – a dále mi půjší USD (v tomto případě tedy 2000 USD). V této situaci mi tedy broker půjčil 100% prostředků a já si mohu zvolit, kdy chci vyrovnat půjčku v USD. A toto mi přijde jako právě dobrá možnost, jak se zajistit. Budu sice z těch 2000 USD platit aktuálně nějakých 1.58% p.a., ale pokud koruna opět posílí, mohu pak půjčku v USD splatit lepším kurzem.
Je ta moje úvaha správná nebo je to nesmysl? A pak ještě jeden dotaz, dá se nějak splatit i margin na akcie bez toho, aniž bych je prodal? Na internetu jsem takové info nenašel a na demo účtu neobjevil.
Děkuji moc za vysvětlení
Teď vidím, že jsem napsal pár úplných blbostí, zaměnil jsem margin req. za margin loan :-) Teď už mi to dává smysl.
Takže jen otázka k tomu “zajištění”, viz příklad výše. Dávám Vám to smysl? Např. dnes nakoupím za půjčené USD (kurz dejme tomu 23.5), budu platit interest 1.58% p.a. a USD splatím třeba při kurzu 21.
A nebo se zajišťujete pomocí CFD či jinak? Díky za info a rady.
Zdravím,
motáte několik věcí dohromady. Base currency (a už to tady píšu asi po 1895té) nemá žádný vliv na reálné FX zůstatky. Je to pouze informativní přepočet všech peněz u brokera.
Pokud se chcete zajistit proti tomu, že aktuálně potřebujete nakoupit americké akcie za USD, ale nechtějí se vám měnit koruny na dolary za stávající kurz, potom vám nezbyde nic jiného, než si od IB dolary půjčit a nechat si na účtu pouze koruny. Tím dojde k tomu, že po nákupu 10 ks akcií FB za 200 se vám USD cash dostane do mínusu na -2000. Z toho budete platit 1,58 % p.a. za aktuálních úrokových podmínek. Nezapomínejte, že jakmile se začnou v USA zvedat úrokové sazby, budou se zvedat i marginové sazby od brokera. Dále nezapomínejte na to, že pokud kurz dál poroste, budou vám vypůjčené USD adekvátně užírat z korunového zůstatku.
Pokud v budoucnu kurz poklesne na pro vás přijatelnou úroveň, můžete udělat jednoduše forexový obchod BUY 2000 USD/CZK, čímž vyrovnáte ten negativní zůstatek na dolarovém účtu. Akciovou pozici samozřejmě uzavírat nemusíte, dokud máte dostatečný kolaterál (cca 25 % hodnoty aktiva u marginového účtu, 100 % u cash účtu), nikdo vám pozici neuzavře.
Ano, lze využívat rovněž CFD kontrakty, ale ty pro váš případ nejsou potřeba. Zbytečně byste u nich platil o něco vyšší úrok.
Díky moc za odpověď. Ano, přesně tento postup jsem myslel. Samozřejmě je tu riziko (resp. jistota), že se zvednou sazby a koruna může dále oslabovat, šlo mi spíš jen o princip, jestli to chápu správně.
Dříve jsem si normálně vyměnil USD dopředu, když se mi zdál kurz OK, to teď už v IBCE nejde :-( Chtěl jsem si právě vyměnit hotovost když byl dolar kolem 21,-, jenže kvůli těm restrikcím na účtu (jde měnit jen do base měny a tu mám CZK) jsem to nestihnul a teď je kurz, jaký je.
A ještě jeden dotaz k margin účtu: Jestli jsem to dobře vypozoroval, tak pokud mám dostatek vlastní cash (v našem případě budu mít třeba 3000 USD cash), tak se vždy akcie koupí bez margin loan, tudíž nemusím řešit ani margin loan, ani reg. requirement na účtu = dokud kupuji za vlastní cash, chová se to jako cash account?
Díky.
Ad zvedání sazeb: Pokud se v USA zvednou sazby, dost pravděpodobně se u nás zvednou třikrát tolik. Samotný růst sazeb nebude mít zásadní vliv na další posilování kurzu. Česká měna je bohužel takový otloukánek, kterého se investoři vždy zbavují jako prvního v případě jakýchkoliv problémů => růst USD/CZK. Takže pokud budou problémy dál eskalovat, dost pravděpodobně bude docházet k dalšímu oslabování koruny. ČNB to ale nenechá jen tak a bude aktivně intervenovat, protože si česká ekonomika nemůže dovolit nechat korunu nějak extrémně slabou. Cizoměnových rezerv mají na intervence dostatek.
Ad base currency: u IBCE jde měnit pouze do base currency, to máte pravdu, ale nic vám nebrání si ji změnit třeba na USD. Potom můžete udělat forexový obchod taky bez jakéhokoliv omezení.
Ad margin: Ano, dokud máte dostatek své vlastní hotovosti, potom si od brokera nic nepůjčujete i když máte marginový účet.
Díky moc za info a trpělivost :-)
O přepnutí base currency jsem se pak dočetl, ale už jsem to nestihl a Putin se vydal na Ukrajinu.
To měnové zajištění mne trochu trápí, nákupy v březnu 2020 mi vyšly, ale dost to pak právě zhatil kurz. Přesně jak říkate, kdykoliv je nějaká krizovka a propad trhu, tak zároveň klesá i koruna, což pak ve výsledku snižuje výnosy. Investuji tedy na dlouhou, takže samozřejmě nevím, jaký kurz bude za 10, 15 let, ale když clověk vidí, že třeba 7% rozdíl dělá jen posílení koruny, tak to zamrzí. Právě přemýšlím, jak trochu to riziko zmírnit, pokud zrovna nemám cash v usd, jako teď.
Ad margin account: Díky za vysvětlení. Na páku obchodovat moc v plánu nemám, ale vidím tam i jiné výhody (třeba settlement). Jen jsou všude takové ty příklady jako, že mám 1000 usd, koupím akcie za 2000 usd a jak pak hlídat margin. Ale takové ty detaily okolo už se člověk nikde moc nedozví. Pokud tedy budu dál obchodovat za své, tak asi není důvod si to margin přepnout. Nebyl jsem si třeba právě jistý jak je to s tím req. Přijde mi logické, že pokud nemám žádnou půjčku, tak se mě ty limity netýkají. Ale člověk nikdy neví. U cash mám jistotu, že ikdyž budu 10% v mínusu (nerez. ztáta), nic se neděje, ale u margin jsem si např. nebyl jistý, zda tam ten pozitivní limit nemusím držet za všech okolností. Budu si dál hrát s tím demo margin accountem…
A mimochodem, také jsem bombardoval support ohledně sběrného účtu, aby vědeli, že nás to trápí. Údajně to mají v plánu, ale ETA neví.
A deposit z Airbanky je za 100 (SWIFT, CZK) a nic dalšího se nesthlo, mohu tedy povrdit info z jiného článu.
Ahoj,
Nejdrive jsem zkousel odeslat zpravu z kontaktniho formulare, hlasi chybu “Během odesílání zprávy nastala chyba. Zkuste to prosím později.”
Jsi zminoval ze cast portfolia obchodujes na firmu. Jsou u toho nejake dalsi vyhody krome ocividne – kdyz vydelas penize na firmu a chces je investovat jako FO, musis nejdrive je vyplatit sobe jako FO a za to zaplatis extra na danich?
Andrej.
Ahoj,
někde jsem zmiňoval, že jsem kdysi dávno obchodoval část portfolia jako PO, ještě když jsem trejdil aktivně. Mělo to určité daňové výhody, ale jak jsem přesedlal na dlouhodobé investování, nemělo žádný smysl investovat peníze jako PO. Takže aktuálně 100% peněz jako FO a nic se na tom do budoucna nezmění.
Ahoj, mohol by si aktualizovat portfolio prosim? Zaujima ma zlozenie tvojho portfolia v dnesnych casoch. Dakujem.
Jj, mám to v plánu, ale nečekej nějaký velký zázraky.
Ahoj, kedy asi zverejníš aktualizáciu portfólia? :D sorry, že som taký zvedavý, len by som sa rád inšpiroval, keďže sa vždy stotožňujem s tvojími názormi :)
Teda ty tlačíš na pilu. Zkusím příští týden, ještě mám rozpracovaný zajímavý článek, který bych rovněž rád zveřejnil, bohužel ten čas – je ho málo…
Ahoj, protože dost nestíhám, tak sem hodím alespoň koláčový graf. Je to k 7.11.2022. Snad to takto bude zatím stačit. Cash žádná, naopak jsem lehce napákovaný (cca 15 %). Určitě k tomu mám i komentář, ale jak říkám, moc nestíhám… (není tam zahrnuté krypto, ale toho stejně moc nemám)