Právě se ke mně dostala poměrně dost zajímavá novinka, o kterou bych se rád podělil. Jeden by si řekl, že když v posledních dnech ropa kolabuje, mohou z toho profitovat, kromě koncových spotřebitelů, také společnosti, které mají ropu jako vstupní náklad, typicky třeba aerolinky, které jsou již tak zdecimované korona krizí. Je to přesně naopak.
Informace se týká především evropských aerolinek British Airways a Air France-KLM, které hlásí obrovské ztráty spojené s hedgingem ceny ropy. Je to celkem prosté, mnoho leteckých společností používá zajištění ke zmírnění rizika kolísání cen pohonných hmot, typicky přes futures kontrakty na ropu. Pokud cena ropy vzroste, společnosti realizují zisk na tomto zajištění, což jim kompenzuje vyšší náklady za palivo. Naopak pokud cena ropy klesne, tak na zajištění vznikne sice ztráta, ale ta je kompenzována nižší cenou paliva. Až doteď je to logické a funguje to.
Problém nastane v momentě, kdy se dostaví podobný šok jako koronavirus, a celá ekonomika se zavře. Nyní totiž nastává situace, kdy mají aerolinky ve hře hedging ropy, který jim díky kolabující ceně vytváří veliké ztráty, což by ale za normálních okolností bylo kompenzováno nižšími náklady. Jenže když se nelítá, tak se akorát kumulují ztráty ze zajištění. Není to záviděníhodná situace…